Autóüveg fóliázás
Persze azért most sem teljesen szabad a vásár az üvegfóliázás témában, csupán a hátsó szélvédő szabadult fel és tehető oda is bármilyen sötét fólia. A két első oldalablak - a vezető meletti, és azzal szemközti - csak annyira lehet színezett, hogy a külső fény 70 százalékát áteressze. Mivel a jobban felszerelt autóknak már gyárilag színezettek az üvegei - a gyári füstüveg a beeső fény átlag 15-20 százalékát képes felfogni ezt is bele kell számítani, mikor az első ablakokra választunk fóliát.
De nem csak az üvegre tett fólia sötétségétől függ, hogy mennyire képes meggátolni napsütésben az utastér felmelegedését. A fóliákat gyártó cégek folyamatosan fejlesztenek, a legújabb fóliák totál sötétség nélkül is képesek a fényszűrésre. Létezik teljesen átlátszó, az UV sugárzást szűrő anyag, amely a gyártó által közzétett TÜV mérés szerint, mikor kint 24,6 Celsius fok a hőmérséklet, egy óra napon parkolás után 29,6 fokra engedi felmelegedni az utasteret, míg a fólia nélküli üvegekkel rendelkező azonos típusú autó beltere 38,2 fokra melegszik. Az UV-szűrés mellékhatásként a kárpitozást és a műanyag burkolatokat is védi a korai öregedéstől.
Alapvetően minden fólia átlátszónak indul, a gyártástechnológia során kap színt, festik vagy fémgőzölik a műanyag felületet. A fóliás szakemberek szerint ez utóbbiak a kopásállóbbak korábban ismertem céget Rákospalotán, amely közvetlenül az üvegre fémgőzölt, nagyon szép üvegszínezéseket készítettek így. A színes és színtelen fóliát is azonos módon rakják fel az autók üvegeire színtelen az üvegtörés védő, de nehéz felrakni, mert nagyon merev.
A legalaposabb módszer mikor az autó fóliázásra szánt üvegeit kiszerelik, ezt csak akkor mellőzik, ha fenáll szerelés közben a kárpitok vagy az üveg sérülésének a veszélye. A kiemelt üvegeket alaposan lemossák, por és zsírmentessé teszik. A hanyag takarítás miatt fennmaradó kosz és zsírosság elrondítja a felrakott fóliát, rücskök és ragadni képtelen hólyagok csúfíthatják. A munkát, mint az autófényezést, teljesen pormentes helységben kell végezni, különben a fólia alá kerülő por a hiányos tisztítással azonos következményekkel jár.
A fóliát az üvegméretek alapján fóliavágógépen szabják jó pár centi ráhagyásával, amely a domború üvegeknél különösen fontos. A kivágott fóliadarabokat alulról megvilágított üvegasztalon szabják pontosan az üvegekre. Közvetlenül a felrakás előtt samponos vízzel locsolják az üvegeket, így illesztik fel a védőrétegétől már megszabadított fóliát.
A csúszós-vizes felületen a fóliát jól be lehet állítani, ráncosodás nélkül lehet arrébb tologatni. A fólia ragasztórétege akkor kezd tapadni, ha a vizet kinyomják alóla. A víztologatáshoz többféle profilos műanyag szerszámot használnak, amellyel az íves felületeken is alaposan ki tudják préselni a csúszkavizet a fólia és az üveg közül. A víz teljes kiszorítása után az üvegek széleit 4-5 cm széles sávban leszárítják, nehogy visszagyűrődjön például ablak fel-lehúzogatáskor. Ugyanis a felvitt vízmennyiség 1 százaléka a fólia alatt marad, a teljes száradáshoz 1 hét szükséges, mire a víz a fólián át távozik a két réteg közül.
A fényvédő fóliák felrakásánál nehezebb feladat az eredetileg az épületekhez kitalált, üvegre szánt biztonsági betörésvédő fóliák felragasztása. A biztonsági fólia vastagabb, így nehézkesebb kezelni.
Fóliázáskor érdemes figyelni rá, hogy a kinézett műhely rendelkezzen a Közlekedési Felügyelet engedélyével, a fóliához tudjanak adni a szabványosságot bizonyító műbizonylatot. A mindig H betűvel kezdődő engedélyszámok közül a 65-re végződők a fényszűrő fóliákat jelölik, a 66 végűek a biztonságiakat. Árban igazán nagy eltérés nincs a fóliázást vállalók között, inkább a színkínálatban. Egy átlagos középkategóriájú autó üvegeinek a fóliázása 20 000-40 000 forint közötti összeget igényel.
(Karosszériavédő fólia felrakása itt).